söndag 11 september 2011

Min tur att skriva och lillebror har visat framtasarna igen!

Nu tycker jag ändå att det är min tur att få skriva!! Brorsorna har minsann fått göra en massa saker och de har turats om att skriva, (de få gånger nu matte har orkat hjälpa till så det har blivit något skrivande alls) mig är det minsann igen som har brytt sig om!!
Jag har ju förvisso vilat och tagit det lugnt efter det värsta jag någonsin har varit med om! :-( Men nu mår jag bra igen!!
Förra måndagen så åkte jag och lillebror och tränade för Lotta, ja vi tog matte med oss också, någon måste ju köra Holger... Det gick riktigt bra om jag får säga det själv men matte säger att jag har blivit "galen", Vaddå?? bara för att jag tycker att det är så himla kul att träna? Jag kan väl inte hjälpa att det spritter i hela kroppen så att jag bara måste hoppa jämfota, och högt och tydligt berätta hur skoj det är!
Hur som helst så funkar momenten riktigt bra. Enligt matte så måste jag bara lugna ner mig i fotgåendet och komma ihåg att vara tyst....
Förra helgen så fick Atlas gå rally lydnads kurs! Jag tycker faktiskt att det var väldigt länge sedan jag fick gå någon kurs! Ok, då jag får ju träna för Lotta varje måndag och det får ju faktiskt inte Atlas....
Han var i alla fall kanonduktig och matte bara gick omkring med ett fånigt leende. Nu ska hon börja titta efter lite tävlingar åt Atlas säger hon, hm... jag tycker nog att de borde träna någon gång i såna fall! De kan väl inte bara gå kurs och sen tro att de kan tävla!! Ja, ja, vi får väl se hur det går.
I måndags så var det dags för Lotta träning igen. Jag tränade mest på fotgåendet och sedan fick Jaspisen den mesta av tiden :-( Han skulle tävla på torsdagen så matte tyckte att de borde köra igenom programmet, allra helst som hon tycker att hans träning hade gått så dåligt hela veckan... Och det fortsatte att gå dåligt... Lillebror gjorde det mesta tokigt! Han tjuvstartade både i inkallningen och hopp över hindret. Fotgåendet var inte bra, i ställandet så gick han och sedan satte han sig. hm... matte var måttligt road.
När timmen var slut så var matte på väg att åka hem med oss när Lotta undrade vart vi skulle... Jaspisens träningsgrupp skulle börja och det hade matte helt glömt bort!! Så vi fick stanna 1,5 timme till. Och när lillebror såg att hans träningskompisar, söta tjejerna Moira och Jade kom + ytterligare en söt tjej som han fick träna med så vaknade han till och vips så gick träningen bra! Hm.. vad gör man inte om det finns snygga tjejer i närheten :-)
När vi var på väg hem på motorvägen så dunkade det plötsligt till i bildörren ordentligt, matte trodde först att det var något djur eller något innan hon insåg att det var vår apportbock som hon hade glömt att den låg på Holger! Tur att det inte låg någon bil bakom oss!! Så åkte vi till skogen en sväng för att rasta oss innan vi åkte hem, matte pratade i telefonen och så kliver hon ur bilen och börjar gå  men  glömmer oss i bilen!! Hallå, nu börjar människan bli senil!!! Tack och lov kom hon på det innan hon gått så långt... När vi kommer tillbaks till bilen så hoppar jag och lillebror in i bilen men matte står kvar utanför och ropar på Atlas..... Nu blev lillebror och jag riktigt oroliga för henne.... Atlas var ju hemma med husse. Någon som vet vart man ska ringa när man behöver hjälp med människan??
 I onsdags så var Atlas på kurs igen! Då var det dags för hans handlingskurs, ja, egentligen så är det matte som behöver gå kursen. Atlas gör rätt om mate gör rätt. Jag hann träna lite lydnad innan kursen så det var skoj.
Så blev det torsdag och dags för Jaspisen att tävla! Matte och hann åkte iväg själva men matte har berättat hur det var: De skulle samlas kl. 18,00 för att lotta startordningen och sedan skulle de starta. Innan samlingen så värmde de upp lite och det gick riktigt dåligt! Jaspisen vägrade både att sitta i fotgåendet och han vägrade att lägga sig ner, jag kan i och för sig förstå honom då det hade regnat på dagen.... Men matte tyckte väl att det kändes så där lagom roligt.
Hur som helst så lottade de startordningen och matte drog nr: 9 av 16 tävlande. Det blev 3 platsliggningar och Jaspisen var i den andra. Platsliggning och tandvisningen gick bra och de fick 10:or.
Sedan la matte in jaspisen i bilen medans de väntade, det gillade han inte!...
När hon släppte ut honom och skulle värma upp igen så ville han inte göra något som matte ville! Och plötsligt var de deras tur.. Matte berättade att hon tänkte innan de gick in på plan att alltid så lär man sig något, även om man inte få några poäng...:-)
Men nu är det så att både Jaspisen och matte gillar att tävla så på plan skärpte de till sig.
Linförighet: 8,5 "trycker vä. halt, något ojämn pos"
Läggande:  8,5 " Tempot ligg"
Inkallande: 10
Ställande:   9 " dk start"  Jaspisen satt och tittade bakåt när de skulle börja så matte fick säga fot två gånger..
Apportering: 8 " tar före" 
Hopp över hinder: 7 " strulig ingång" När jaspisen hade hoppat och skulle göra ingången så fick han syn
                                 på  en svart hink som stod en lite bit ifrån honom, han trodde att det var mattes svarta
                                korvpåse och sprang dit för att få sin belöning :-) .
                                Matte började skratta och då kom han och gjorde en snygg ingång :-)
Helhetsintryck:  10!! oj vad matte blev glad

Så de drog ihop 180 poäng! vann klassen och Jaspis heter numera LP 1 Toppens Jaspis. Vilken lillebror vi har!! Sen sov han hela kvällen och hela fredagen..........
I går var det urtråkigt då matte jobade på hundklubben hela dagen med Blåbärshoppning i agility. Vi fick bara titta på hela dagen. :-(. Det mest intresanta som hände var att på väg till klubben så började det ryka i hela baksätet och matte trodde att det brann och körde in till vägkanten och tvärnitade. Det var termosen med det heta tevattnet som hade vält och vattnet rann ut i sätet hi,hi
Den här dagen började urtråkigt med en snabb morgon runda vid åtta tiden då husse drog iväg med hojen, matte gick sedan och la sig igen och sov till 11,30!!! Hur trött kan en tvåbening bli?? Men sedan tog vi med henne till skogen och promenerade och efter det blev det lydnadsträning för oss alla tre! Gick kanonbra!!
Sen var det dags för Holger att få sig en städning innan jag fick med henne för att skriva här.
Nu är det dags och gå och fixa lite mat! Mycket text blev det och inga bilder eftersom kameran är trasig :-( Men en gammal bild på en snygging kan vi leta fram: :-)
// Mimas!

2 kommentarer:

  1. Man får niga gratulera och bocka!
    Ni är ju helt fantastiska.
    Mycke rolig läsning. Jag måste nog lära mina flickor att skriva så det blir lite bättre.
    Men aj aj inte får du glömma pojkarna både här och där. Det är nog tur att de håller reda på dej.
    Ha det bra.

    SvaraRadera
  2. Oj oj oj vad det händer mycket hos er.... träning, kurser, tävlingar, se efter matte... m.m.
    Att matte får fåniga leenden är väl bara bra, då har det ju gått väldigt bra för henne och guldpojkarna.
    Massor med grattis till lillebror som fått så fin titel.
    Gissa om jag är stolt, jag tror jag blev en halv meter längre efter telefonsamtalet i torsdagskväll :-).
    Vilken snygging som är på bilden, världens snyggaste Mimsan.
    Ha det så bra.... kram från oss alla!!

    SvaraRadera