söndag 15 maj 2011

Vi är tillbaka!

Nu är vi tillbaka! Ni måste väl ha trott att vi flyttat eller nåt.... Men som vanligt så är det bara vår slöa matte som inte har hjälpt till med att uppdatera!
Vad har då hänt sedan sist..... Förutom det vanliga jobbandet så har vi fått fart på matte så vi har tränat lite mer :-) Numera så är det jag och lillebror som kör vidare med tävlingslydnaden medans Atlas har en paus. Han har däremot fått prova på något som heter Rallylydnad, låter konstigt men Atlas sa att det var riktigt roligt! Tydligen går han och matte en bana där det står skyltar utplacerade som talar om vad det ska göra! Verkar passa vår senila matte perfekt! Då behöver hon ju inte komma ihåg det! Och inte behöver Atlas vara orolig att matte ska svimma heller som på agilitybanorna utan här går de mest hela tiden :-) Det som Atlas tyckte var lite konstigt var att han ibland skulle gå bakom matte i vissa svängar, hm... vi har tränat jättemycket i lydnaden på att vi INTE får göra det utan ska hålla fotpositionen, men nu har tydligen människan ändrat sig i Atlas fall. Ja,ja roligt var det tydligen och i Juni ska matte och Atlas gå en till helgkurs!



Jag och lillebror har varit och gjort lydnadsprov. Jag startade klass 2 och matte är supernöjd! Även om vi fick två nollor och började programmet lite frånvarande som hon utrycker sig.....
Men det var väldigt varmt och det gillar jag inte....
Platsläggandet gick bra. 10 p. Jag låg still hela tiden fast att det var en labrador uppe och gick och som var fram och "stötte" på en snygg schäfertjej.
Fria följet var inte så bra... jag hade tankarna lite på annat håll och vi fick en 7:a
Läggandet var inte heller så bra... jag funderade fortfarande lite på annat så det blev en 6:a
Inkallning med ställande är matte nöjd med! Fast att vi fick en nolla för att domaren tyckte att jag stannade för sent! Men matte var sen med kommandot och hon tycker att jag gjorde ett bra ställande!
Sändande med ställande "rutan" Matte är kanonnöjd! Tidigare har jag tyckt att det har varit svårt så jag har missat rutan men nu gick jag rätt in och stannade på mattes kommando. Däremot så pratade jag lite så vi fick lite avdrag för det... 8 p. blev det. Hm... klart jag måste få prata!!
Apporteringen är matte också supernöjd med! Även om vi fick en 0:a för att domaren tyckte att jag: låter, tuggar släpper..... Men jag sprang ut och hämtade den, jag kom in med den till matte, jag råkade tappa den men tog upp den igen och satte mig med den i munnen! Tidigare har jag vägrat att ta en främmande apport i munnen. Herregud! vem vet som har slaskat på den??
Fritt hopp över hinder. Gick bra! 10 p.
Fjärren, då hade jag faktiskt ledsnat lite..... först fick matte säga ett dk för jag tänkte på annat sedan så sa matte att det var den långsamaste fjärr vi någonsin gjort... 6,5 p. Men vaddå? Har ni provat att sätta och lägga er snabbt i värsta värmen med min päls??
Helhetsintrycket blev 7 p.
Totalt fick vi ihop 131 p
Det finns en film på oss under fliken: filmer om ni vill se!
Vi har inga bilder från lydnadsprovet men här kommer en gammal bild från förra året:



Så fick lillebror debutera i klass 1.
Och jag måste erkänna att jag är imponerad av den lilla tokbrorsan....
Han knallade in på tävlingsplan och verkade tycka att "det här är inga problem" och han störde sig inte på nått runtomkring!
Platsliggande: 10 p. Helt cool....
Tandvisning/tillgänglighet 10 p. Han tuggade inte ens på domaren!
Linförighet: 8 p. Matte hade nått dk, och han satte sig lite snett ibland men helt ok.
Läggande 9 p. Helt ok, tror att matte var tvungen att säga 2 ggr att han skulle sätta sig igen...
Inkallning: 10 p. inga problem
Ställande: 9 p. Avdraget var mattes "fel" i kritiken står det: "långt kommando"
Apportering: 8 p. Inga problem! Avdraget visste vi skulle komma. Brorsan tar apporten direkt när mate håller fram den och väntar inte på kommandot. Men så har matte tränat med flit för hon vill inte att han ska tveka!
Hopp över hinder: 10 p.
Helhetsintryck: 9 p.
Totalt fick de ihop 184 p. och ett första pris!! De kom två i klassen och hunden som vann hade 187, och är van att vara ute och tävla.
Vi är faktiskt riktigt malliga och stolta över vår lillebror!! Det finns en film på honom också!

Vi har varit och kört lite agility också! Oj vad det är roligt! Förhoppningsvis ska det bli mer av det framöver. Just nu så går Jaspisen på agilitykurs och det innebär att Atlas och jag inte har hunnit iväg och tränat så mkt som vi vill :-(
Tydligen så sköter sig Jaspis ialla fall på kursen och är riktigt duktig där också!

Nu måste jag sluta. Matte ska stressa iväg på något möte :-(

// Mimas

4 kommentarer:

  1. Får man gratulera ännu en gång? ;o))
    Du är så duktig med dina pojkar, är så impad.

    // Kram till er alla. Lidhultarna

    SvaraRadera
  2. Jag instämmer med Pernilla!!!
    Jätte grattis igen och vilken matte du är Marianne super duktig!!
    Skoj med en uppdatering... vi vill ha det ofta :-).
    Sköt om er allihop.
    Kram!!

    SvaraRadera
  3. Hm.....
    matte tackar så mycket för de snälla orden!!
    Men vi måste faktiskt få säga att de som är duktiga här är väl vi..., ni anar inte vilket jobb vi har att lotsa matte runt på våra aktiviteter!
    / Toppengrabbarna

    SvaraRadera
  4. Även vi vill säga grattis igen till duktiga, duktiga grabbarna OCH matte! :D

    Toppenmatten får gärna höra av sig om ni vill gå en promenad eller träna något här framåt (Tildatanten som även hon med stor glädje börjat lotsa runt matten här mellan skyltar hälsar till Atlas att hon gärna kör ett rallypass)!
    Kram Kristin, Tilda och Moira

    SvaraRadera